denstedsfodklinik

I balance med krop og sjæl

Bøjlebehandling af nedgroede negle/Ortonyxi

Nedgroede negle er kendetegnet ved smerter omkring neglen. Huden kan blive rød, hævet og der kan forekomme betændelse.

Årsagen til nedgroede negle kan være for spidse sko – de trykker tæerne og dermed også neglene ind imod hinanden. Neglene begynder derfor at gro nedad for at kunne være der.

Eller forkert klipning af neglene. Hvis neglene bliver klippet ned i siderne, eller man “river” neglene af, kan der sidde en spids tilbage, som vokser ind i huden og giver betændelse.

Nedgroede negle kan behandles ved at påføre en lille bøjle, som bliver lavet af en metaltråd af fjerderstål og specialfremstillet præcist til neglen. Den lindrer oftest symptomerne med det samme.

Neglebøjlen udøver et lille træk, så neglesiderne løftes. Bøjlen vil hjælpe neglen med at vokse lige, i stedet for ned i huden. Bøjlen skal reguleres for vær gang neglen vokser ud.

Behandlingen gør ikke ondt, og neglebøjlen generer ikke efter påsætningen. Bøjlebehandling kan tage op til ca. et år før endeligt resultat.

Componail

Componail er et meget hårdt materiale, der holder neglens form, når materialet hærdes under Blue light lampen.

Componailen kan holde i op til 6 måneder, men man vil typisk slibe bøjlen af igen efter 2-3 måneder og sætte ny bøjle på, således at den igen bliver flyttet op til neglefalsen

Hurtig, smertefri, meget holdbar og kan bruges på de små negle.

Det er en plastmasse det rulles på i en tynd strimmel, derefter hærder man med materialet med Blus ligt lampe.